Vliegen met Kenya Airways

Kenya Airways is de nationale luchtvaartmaatschappij, en heeft haar hoofdkwartier op Jomo Kenyatta International Airport. Kenia Airways verzorgt dagelijks vluchten tussen Amsterdam en Nairobi. Deze vluchten worden uitgevoerd met een Boeing 777-200ER of met een Boeing 767-300ER. KLM heeft sinds 1995 een belang van 26 % van de aandelen in Kenia Airways en is daarmee de grootste aandeelhouder van Kenia Airways en de belangrijkste partner. Kenia Airways heeft 49% van de aandelen in Precision Air, de grootste en snelst groeiende luchtvaartmaatschappij van Tanzania.

Vloot

Kenya Airways heeft, in tegenstelling tot veel andere Afrikaanse maatschappijen, een moderne vloot. De vloot van Kenia Airways bestaat uit 27 vliegtuigen, vrijwel uitsluitend uit Boeing toestellen. Kenya Airways heeft een aantal B787’s besteld die in 2010 de vloot komen versterken.

  • 4 Boeing 737-300
  • 4 Boeing 737-700
  • 5 Boeing 737-800
  • 7 Boeing 767-300ER
  • 4 Boeing 777-200ER
  • 3 Embraer 170

Kenya Airways heeft nog 9 vliegtuigen in bestelling, te weten 9 Boeing 787-800 (aflevering vanaf 2010). Deze zullen dan de B767-300ER vervangen.

Geschiedenis

Kenya Airways werd in februari 1977 opgericht. De maatschappij was 100% in de handen van de Kenyaanse regering. Maar in 1986 werden de eerste stappen gezet naar privatisering van de maatschappij. In 1997 arriveerde de eerste van vier bestelde B737-300’s die werden ingezet op binnenlandse en korte vluchten.

In april 2004 introduceerde de maatschappij opnieuw Kenya Airways Cargo. Hiervoor zijn twee B737-200F’s beschikbaar gesteld. In datzelfde jaar arriveerde de eerste B777-200ER van de maatschappij.

In 2005 voerde Kenya Airways een nieuw kleurenschema in. Ook de cabines van de vliegtuigen en de kleding van het personeel werden hierbij gewijzigd.

Luchthavenbelastingen en tickettoeslagen

De totale ticketprijs bestaat - naast het vliegtarief (afhankelijk van uw vliegroute en boekingsklasse) - uit bijkomende kosten, zoals luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslagen en veiligheidstoeslagen. Deze bijkomende kosten zijn over het algemeen duurder bij een langere vliegroute of bij een vliegroute met meerdere overstappen of stopovers.

De vliegtarieven - zoals deze door luchtvaartmaatschappijen worden vastgesteld - zijn exclusief luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen en reserveringskosten. De volgende ticket toeslagen gelden als indicatie:

  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Kenia reis (met vliegbestemming Nairobi of Mombasa) vanaf Amsterdam, op basis van Kenya Airways ± € 375 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Kenia reis met een binnenlandse doorverbinding vanaf Amsterdam, op basis van Kenya Airways ± € 475 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Oeganda of Tanzania reis vanaf Amsterdam, op basis van Kenya Airways ± € 475 per ticket. Bij de deze reizen stapt u op de luchthaven van Nairobi over. Vervolgens vliegt u met Kenya Airways van Nairobi naar Entebbe, Arusha of Dar es Salaam. Door deze extra vlucht vallen de ticket toeslagen ongeveer € 100 per ticket hoger uit.

Uiteraard streven we ernaar voor uw reisroute het voordeligste vliegtarief toe te passen. Dit tarief is afhankelijk van de volgende keuzes:

  • Luchtvaartmaatschappij (bijv. Kenya Airways)
  • Vliegroute (bijv. Amsterdam - Nairobi / Mombasa - Amsterdam)
  • Vliegtuigklasse (bijv. ’economy class’)
  • Comforttoeslag (bijv. voor zitplaats met meer beenruimte)
  • Vertrekdatum en terugreisdatum
  • Beschikbaarheid (bijv. boekingsklasse ’B’)
  • Ticketvoorwaarden (bijv. ’non refundable’ en ’non changeable’)

Onze verkopers zijn zeer bedreven in het zoeken naar het beste tarief voor uw reisplan. Als IATA agent kunnen we in principe alle beschikbare vluchten boeken. Op basis van uw reiswensen brengen we daarom graag voor uw reisplan een vrijblijvende offerte uit. De ticketprijzen die wij - als specialist - hanteren zijn vaak goedkoper dan die u bij de meeste internetaanbieders aantreft, maar gelden altijd in combinatie met een landarrangement.

De bijkomende kosten vormen een steeds groter deel van de ticketprijs en hebben bovendien de neiging sterk te variëren, afhankelijk van de olieprijzen, wisselkoers (usd/euro) en de politiek. De definitieve ticketprijs (incl. dus deze bijkomende kosten) wordt vastgesteld op het moment van ticket afgifte.

Ticketprijsbepaling

Op moment van offerte maken berekenen we de totale ticketprijs, dus op basis van de dan geldende belastingen, heffingen en toeslagen. Dat is dus een momentopname, de daadwerkelijke bijkomende kosten op moment van boeking of ticket afgifte kunnen dus afwijken.

Standaard berekenen we 7 weken voor vertrek opnieuw deze bijkomende ticketkosten uit. Als deze meer dan 5% afwijken (omhoog of omlaag) passen wij de totale ticketprijs aan, in het geval dat de afwijking minder dan 5% is geldt de ticketprijs zoals bij deze bij de reisboeking is vermeld.

Wij bieden een mogelijkheid aan, om deze onzekerheid over wijziging van de ticketprijs te vermijden. U dient dan bij boeking - naast de 15% aanbetaling op de reissom (volgens ANVR voorwaarden) - tevens de totale ticketprijs te voldoen. Wij zullen dan bij boeking meteen het ticket gaan printen, waardoor er geen wijzigingen meer kunnen optreden in de bijkomende ticketkosten.