Vliegen met KLM

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (gebruikelijke Engelse vertaling: KLM Royal Dutch Airlines) is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. Thuishaven is de luchthaven Schiphol. KLM is een wereldwijd opererende luchtvaartmaatschappij. Zij vormt de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM cityhopper, Martinair en transavia.com deel uitmaken. KLM is in 2004 gefuseerd met Air France tot de holding Air France-KLM. Onder de holding zijn KLM en Air France beide actief als netwerkmaatschappij.

De KLM is een betrouwbare en goed geregelde luchtvaartmaatschappij. De KLM werd opgericht op 7 oktober 1919. Het is de oudste onder de oorspronkelijke naam bestaande en operationele Luchtvaartmaatschappij ter wereld. Het personeel van de KLM staat bekend om vriendelijke en attente service.

Geschiedenis

Op dinsdag 7 oktober 1919 wordt de ’Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën’ opgericht bij akte in het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag. Het startkapitaal van 1,2 miljoen gulden werd gefourneerd door acht zakenlieden, onder wie Frits Fentener van Vlissingen. De luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur. Koningin Wilhelmina verleende de maatschappij bij oprichting het predicaat koninklijk. Hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.

De eerste commerciële vlucht (tussen Londen en Amsterdam) van de KLM werd op 17 mei 1920 uitgevoerd. Toen landde op Schiphol de door KLM geleaste ‘De Havilland D.H. 16 G-EALU’ (ook wel DH 9A) gevlogen door de Engelse piloot H. ‘Jerry’ Shaw.

KLM vloog op 1 oktober 1924 voor het eerst naar Batavia, in het toenmalige Nederlands-Indië, het tegenwoordige Jakarta in Indonesië. Het was de langste lijnvlucht voor de Tweede Wereldoorlog. In 1945, na Tweede Wereldoorlog, hervatte KLM haar lijndiensten en in 1946 startte KLM als eerste Europese luchtvaartmaatschappij lijndiensten naar de Verenigde Staten.

In 1971 introduceerde KLM de Boeing 747 in haar vloot, het begin van de widebodyvloot van KLM. In 1991 werd KLM Cityhopper opgericht, als de regionale dochtermaatschappij van KLM. Dit gebeurde door de fusie van Netherlines en NLM Cityhopper, beide dochtermaatschappijen van de KLM. Sinds 1993 worden alle vluchten tussen de VS en Europa uitgevoerd als joint venture, in eerste instantie tussen KLM en haar partner Northwest Airlines, en later met Delta Air Lines. Op 5 mei 2004 fuseerde KLM met Air France tot Air France-KLM. Op 31 december 2008 werd Martinair een volle dochter van KLM.

Vloot

KLM hanteert een twee klassensysteem in haar Europese vloot en een drie klassensysteem in haar intercontinentale vloot. De toestellen voor de lange afstanden beschikken over World Business Class (WBC), Economy Comfort (EC) en Economy; de toestellen op de korte en middellange afstanden (alle Boeing 737’s) hebben Europe Select (ES) en Economy. De vloot van KLM bestaat uit de volgende toestellen.

Reisroute

De KLM voert dagvluchten uit naar Zuid-Afrika. Dagelijks naar Johannesburg en 5x per week naar Kaapstad (rechtstreeks, zonder overstappen). Als u vliegt met de KLM, dan komt u rond 22.00 uur aan in Zuid-Afrika. Air France - de zustermaatschappij van KLM - voert dagelijks nachtvluchten uit naar Johannesburg (overstappen in Parijs).

KLM voert tevens vrijwel dagelijks vluchten uit naar Kenia (Nairobi en Mombasa), Tanzania (Dar es Salaam en Arusha), Oeganda (Entebbe), Malawi (Blantyre) en Zambia (Lusaka).

Reisklassen

KLM biedt Business Class, Economy Comfort class en Economy class aan in haar vliegtuigen. De Business Class is onder te verdelen in twee verschillende klassen, de Europe Select in de Boeing 737 voor de korte afstand, en de World Business Class voor de lange afstand.

World Business Class

De World Business Class biedt een 60 inch stoelafstand op alle intercontinentale vliegtuigen. De toestellen bieden een stoel die tot 175 graden naar achteren versteld kan worden. De zitplaatsen hebben een massage functie, een privacyscherm, persoonlijke leeslampen, been- en voetsteunen en persoonlijke telefoons (Aan de achterkant van de controller). De nieuwste aanvulling in de vloot van de KLM, de Boeing 777-300ER heeft dezelfde Business Class-stoel als fusiepartner Air France. Het persoonlijke entertainmentsysteem heeft een 10,4" TV-monitor met AVOD (Audio Video on Demand). Onder andere de nieuwste films, populaire series, luisterboeken en taalcursussen zijn beschikbaar voor de passagier. Bovendien heeft het systeem een uitgebreide sms- en e-mailfunctie. Er zijn laptopaansluitingen aanwezig.

Faciliteiten voor het vertrek omvatten een volledig flexibele reservering (met uitzondering van de WBC Holiday Fares die beperkingen hebben ), eigen check-in balies, toegang tot de KLM Crown Lounges en lounges van SkyTeam-partners, prioritair instappen, en 125% tot 175% Flying Blue-miles. De passagier mag extra bagage meenemen. Aan boord krijgen passagiers een driegangen menu, en drank en snacks die beschikbaar zijn tijdens de hele vlucht. Het diner is klaargemaakt in samenwerking met topkoks. Op vluchten naar Azië kan worden gekozen voor een authentiek lokaal menu. Internationale kranten en tijdschriften zijn beschikbaar op elke vlucht. Elke passagier krijgt een traditioneel Delfts blauw miniatuurhuisje met Hollandse jenever als geschenk.

Economy Comfort (Intercontinentaal)

Vanaf december 2009 biedt KLM een extra comfortabele zone binnen de economy class op alle intercontinentale vluchten. De klasse biedt de standaard economy maaltijd en dranken service maar dan in een stoel met meer beenruimte, 35" pitch, waarvan de rugleuning twee maal zo ver achterover kan klappen. Verder worden deze stoelen in de voorste helft van de economy class geplaatst zodat men eerder uit kan stappen. Afhankelijk van het type vliegtuig zijn er op elke vlucht tussen de 32 en de 40 van dergelijke stoelen beschikbaar.

Economy Class (Intercontinentaal)

Economy Class biedt een 31" pitch in alle intercontinentale vliegtuigen met uitzondering van de Airbus A330-200, die een 32" pitch biedt. Passagiers kunnen tegen betaling ook kiezen voor stoelen met meer beenruimte. Alle vliegtuigen van KLM die buiten Europa vliegen hebben een persoonlijk entertainmentsysteem met AVOD (Audio Video on Demand) en persoonlijke telefoons (op de achterkant van de controller) met een e-mail- en sms-functie. Passagiers in Economy Class op routes naar intercontinentale bestemmingen krijgen een warme maaltijd (vaak meer dan een, afhankelijk van de vluchtduur). Dranken (inclusief alcohol) zijn gratis, met uitzondering van de champagne. Er kan belastingvrij worden gewinkeld op alle vluchten. Kort voor aankomst is op de persoonlijke schermpjes actuele informatie te zien voor transfervluchten.

Europe Select

Europe Select, het premium product van de KLM op kortere vluchten, wordt aangeboden in de Boeing 737 en toestellen van KLM Cityhopper. Europe Select biedt een 33 inch pitch, een maaltijd service aan boord (warme of koude maaltijden afhankelijk van de duur van de vlucht), met voorrang aan boord gaan, extra bagage, dubbele Flying Blue-miles, en een volledig flexibele reservering. Bovendien zijn er gratis internationale kranten en tijdschriften beschikbaar. Door de speciale wachtrijen en priority lanes hoeven passagiers niet of minder lang te wachten.

Economy Class (binnen Europa)

Op vluchten binnen Europa van KLM en KLM Cityhopper hebben vliegtuigen geen entertainment tijdens de vlucht, en bevatten een stoelafstand van 31", met uitzondering van de Fokker 50, die 30.5" inch biedt. Passagiers kunnen tegen betaling ook kiezen voor stoelen met meer beenruimte. Economy Class passagiers krijgen een snack of een dagverse sandwich, afhankelijk van de duur van de vlucht en het moment van de dag. Dranken (inclusief alcohol) zijn gratis, met uitzondering van de champagne. Bij vluchten langer dan 60 minuten kunnen passagiers belastingvrij winkelen.

Flying Blue (Frequent Flyer Program)

Als gevolg van de fusie met Air France werd in 2005 het frequent flyer-programma van KLM, de ’Flying Dutchman’ genaamd, samengevoegd met het Franse ’Fréquence Plus’ tot Flying Blue. Naast de gebruikelijke SkyTeam-partners kunnen passagiers ook op vluchten van andere luchtvaartmaatschappijen, waaronder Japan Airlines, Malaysia Airlines en Qantas punten sparen.

Inchecken Schiphol

Het inchecken van de KLM vluchten op Schiphol vindt plaats in vertrekhal 2.

Bagage

Voor de Economy Class mag er 20 kg gratis worden ingecheckt. Is uw bagage bij het inchecken te zwaar dan betaalt u per kilo een extra bedrag. Er mag daarnaast kosteloos één stuk handbagage, met de volgende maximale afmetingen van 55x25x35cm, meegenomen worden aan boord. Eventuele wielen, handvaten en zijvakken moeten ook binnen deze afmetingen blijven. Het totaal gewicht mag niet meer dan 7 kg bedragen.

Baby’s en kinderen

KLM hanteert een korting van 90% voor baby’s tot twee jaar. Er is dan geen stoel voor de baby gereserveerd. Wij kunnen wel een babywiegje voor baby’s tot 12 maanden aanvragen. Voor kinderen van twee tot twaalf jaar geldt een korting van 25%. U kunt van tevoren een kindermaaltijd aanvragen.

Roken aan boord

Alle KLM vluchten zijn niet-roken vluchten.

Herbevestigen

Het is niet verplicht om uw terugvlucht met de KLM te herbevestigen. Het is echter wel aan te raden.

Luchthavenbelastingen en tickettoeslagen

De totale ticketprijs bestaat - naast het vliegtarief (afhankelijk van uw vliegroute en boekingsklasse) - uit bijkomende kosten, zoals luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslagen en veiligheidstoeslagen. Deze bijkomende kosten zijn over het algemeen duurder bij een langere vliegroute of bij een vliegroute met meerdere overstappen of stopovers.

De vliegtarieven - zoals deze door luchtvaartmaatschappijen worden vastgesteld - zijn exclusief luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen en reserveringskosten. De volgende ticket toeslagen gelden als indicatie:

  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Zuid-Afrika reis (met vliegbestemming Johannesburg of Kaapstad) vanaf Amsterdam, op basis van Air France ± € 375 en KLM ± € 300 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Zuid-Afrika reis met een binnenlandse doorverbinding vanaf Amsterdam, op basis van Air France ± € 475 en KLM ± € 400 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Namibië reis of Botswana reis vanaf Amsterdam, op basis van Air France ± € 475 en KLM ± € 400 per ticket. Bij de deze reizen stapt u op Johannesburg luchthaven over. Vervolgens vliegt u met South African Airways of British Airways/ Comair van Johannesburg naar Livingstone, Victoria Falls of Windhoek. Door deze extra vlucht vallen de ticket toeslagen ongeveer € 100 per ticket hoger uit.

De KLM ticket toeslagen vallen over het algemeen lager uit dan bij de Air France en South African Airways ticket. U maakt minder vluchten, doet minder luchthavens aan en heeft dus een kortere vliegroute. Indien u voor de KLM optie kiest, mag u met Air France naar Johannesburg vliegen (nachtvlucht) en retourvlucht met KLM van Kaapstad.

Uiteraard streven we ernaar voor uw reisroute het voordeligste vliegtarief toe te passen. Dit tarief is afhankelijk van de volgende keuzes:

  • Luchtvaartmaatschappij (bijv. KLM)
  • Vliegroute (bijv. Amsterdam - Kaapstad / Johannesburg - Amsterdam)
  • Vliegtuigklasse (bijv. ’economy class’)
  • Comforttoeslag (bijv. voor zitplaats met meer beenruimte)
  • Vertrekdatum en terugreisdatum
  • Beschikbaarheid (bijv. boekingsklasse ’B’)
  • Ticketvoorwaarden (bijv. ’non refundable’ en ’non changeable’)

Onze verkopers zijn zeer bedreven in het zoeken naar het beste tarief voor uw reisplan. Als IATA agent kunnen we in principe alle beschikbare vluchten boeken. Op basis van uw reiswensen brengen we daarom graag voor uw reisplan een vrijblijvende offerte uit. De ticketprijzen die wij - als specialist - hanteren zijn vaak goedkoper dan die u bij de meeste internetaanbieders aantreft, maar gelden altijd in combinatie met een landarrangement.

De bijkomende kosten vormen een steeds groter deel van de ticketprijs en hebben bovendien de neiging sterk te variëren, afhankelijk van de olieprijzen, wisselkoers (usd/euro) en de politiek. De definitieve ticketprijs (incl. dus deze bijkomende kosten) wordt vastgesteld op het moment van ticket afgifte.

Ticketprijsbepaling

Op moment van offerte maken berekenen we de totale ticketprijs, dus op basis van de dan geldende belastingen, heffingen en toeslagen. Dat is dus een momentopname, de daadwerkelijke bijkomende kosten op moment van boeking of ticket afgifte kunnen dus afwijken.

Standaard berekenen we 7 weken voor vertrek opnieuw deze bijkomende ticketkosten uit. Als deze meer dan 5% afwijken (omhoog of omlaag) passen wij de totale ticketprijs aan, in het geval dat de afwijking minder dan 5% is geldt de ticketprijs zoals bij deze bij de reisboeking is vermeld.

Wij bieden een mogelijkheid aan, om deze onzekerheid over wijziging van de ticketprijs te vermijden. U dient dan bij boeking - naast de 15% aanbetaling op de reissom (volgens ANVR voorwaarden) - tevens de totale ticketprijs te voldoen. Wij zullen dan bij boeking meteen het ticket gaan printen, waardoor er geen wijzigingen meer kunnen optreden in de bijkomende ticketkosten.

Maaltijden

Voor vertrek

  • Online inchecken vanaf 30 uur tot 1 uur voor uw vlucht, via de KLM website of telefonisch: 0900 - 649 00 00 (€ 0,70 per minuut).
  • Bagage geeft u eenvoudig af bij de bagage-afgiftepunten.

Aan boord

  • Vertrouwde service, met een crew die zich volledig inzet voor een ontspannende en inspirerende reis.
  • De nieuwste films (soms voor ze in de bios zijn), muziek, games, documentaires en zelfs talencursussen!
  • Heerlijk eten: biologische maaltijden en in de World Business Class door topkoks samengestelde menu’s

Klaar voor de toekomst

  • De nieuwste toestellen, die 25% minder brandstof verbruiken.
  • Met het Wereld Natuur Fonds heeft KLM bindende afspraken over CO2-uitstoot.
  • KLM biedt u, via Impala Tours, de mogelijkheid op eenvoudige wijze uw vlucht te compenseren.