South African Airways

//South African Airways
South African Airways 2017-06-21T09:07:59+00:00

South African Airways (Afrikaans: Suid-Afrikaanse Lugdiens – SAL) is de grootste vliegtuigmaatschappij en de meest innovatieve in Afrika. Het bedrijf krijgt elk jaar weer onderscheidingen voor de beste luchtvaartmaatschappij van het continent.

De maatschappij vliegt met een kleine vloot vliegtuigen die een groot vliegbereik hebben. Om vliegvelden binnen het land te bereiken heeft de maatschappij twee dochterondernemingen in het leven geroepen die onder South African Airlink en Souft African Express vliegen.

Deze dochtermaatschappijen vormen gezamenlijk een uitgebreid binnenlands netwerk van vliegverbindingen. De hubs van deze gezamenlijke maatschappijen liggen in Johannesburg, Kaapstad en Durban.

Geschiedenis
South African Airways bestaat al 74 jaar en is daarmee één van de eerste nationale luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Het bedrijf heeft vestigingen in Kaapstad en Johannesburg. Het bedrijf staat ook wel bekend als Suid-Afrikaanse Lugdiens (SAL), maar die naam wordt steeds minder gebruikt.

Na de overname door de Zuid-Afrikaanse regering ging Union Airways verder onder de naam South African Airways. Een jaar later werd South-West African Airways opgekocht. Dit bedrijf verzorgde de wekelijkse luchtpost tussen de plaatsen Kimberley en Windhoek.

South African Airways is in handen van Transnet, het transportorgaan van de Zuid-Afrikaanse regering. Het bedrijf heeft ongeveer 11.000 werknemers in dienst en vliegt per jaar meer dan 7 miljoen passagiers naar hun bestemming. De maatschappij vliegt op 35 steden in 26 landen. Volgens Skytrax, een Brits bedrijf dat een expert is op het gebied van ranking van vliegtuigmaatschappijen, behoort South African Airways tot de top tien als het gaat om service.

In 1997 introduceerde South African Airways haar nieuwe logo en kleurenschema. Het oude, een springbok, werd vervangen door een nieuw gebaseerd op de nationale vlag. Ook een zon is erin verwerkt. Vanaf dat moment werd de naam Suid-Afrikaanse Lugdiens officieel niet meer gebruikt. Het bedrijf begon online tickets te verkopen en vormde een verbond met SA Airlink en SA Express. South African Airways trad op 10 april 2006 officieel toe als volwaardig lid van de Star Alliance.

Bestemmingen
South African Airways voert dagelijkse nachtvluchten uit (overstappen in Londen, München of Frankfurt). Deze vluchten komen de volgende ochtend aan in Zuid-Afrika. South African Airways heeft ook een uitgebreid routenetwerk in Afrika, ondermeer naar Blantyre, Bulawayo, Dar es Salaam, Entebbe, Fort Dauphin, Gaborone, Harare, Kilimanjaro, Lilongwe, Lusaka, Manzini, Maputo, Maseru, Mauritius, Nairobi, Ndola, Nossi Be, Pemba, Victoria Falls, Walvisbaai en Windhoek.

Ook binnenlands worden door South African Airways vluchten uitgevoerd, naar ondermeer: Bloemfontein, Durban, East London, George, Hoedspruit, Johannesburg, Kaapstad, Kimberley, Mala Mala, Margate, Mmbatho, Nelspruit, Phalaborwa, Pietermaritzburg, Polokwane, Port Elizabeth, Richards Bay, Umtata en Upington.

Vloot
South African Airways heeft een vloot van 58 vliegtuigen, inclusief de nieuwe Airbus A340-600, Airbus A330-300 E en de Airbus A319. Het hele vliegtuigvloot wordt geleidelijk aan vernieuwd. Momenteel bestaat de vloot uit:

  • 11 Airbus A319-100
  • 2 Airbus A320-200 (18 orders)
  • 6 Airbus A340-200
  • 6 Airbus A340-300
  • 9 Airbus A340-600
  • 17 Boeing B737-800
  • 1 Boeing B737-200(F)
  • 2 Boeing B737-300(F)
  • 4 Boeing 747-400s

De maatschappij heeft de grootste technische afdeling ter wereld en verzorgt het onderhoud voor meer dan 40 andere grote luchtvaartmaatschappijen.

Luchthavenbelastingen en tickettoeslagen
De totale ticketprijs bestaat – naast het vliegtarief (afhankelijk van uw vliegroute en boekingsklasse) – uit bijkomende kosten, zoals luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslagen en veiligheidstoeslagen. Deze bijkomende kosten zijn over het algemeen duurder bij een langere vliegroute of bij een vliegroute met meerdere overstappen of stopovers.

De vliegtarieven – zoals deze door luchtvaartmaatschappijen worden vastgesteld – zijn exclusief luchthavenbelastingen, brandstoftoeslagen en reserveringskosten. De volgende ticket toeslagen gelden als indicatie:

  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Zuid-Afrika reis (met vliegbestemming Johannesburg of Kaapstad) vanaf Amsterdam, op basis van South African Airways ± € 375 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Zuid-Afrika reis met een binnenlandse doorverbinding vanaf Amsterdam, op basis van South African Airways ± € 475 per ticket.
  • Luchthavenbelastingen, milieuheffingen, brandstoftoeslag en veiligheidstoeslagen voor een Namibië reis of Botswana reis vanaf Amsterdam, op basis van South African Airways ± € 475 per ticket. Bij de deze reizen stapt u op Johannesburg luchthaven over. Vervolgens vliegt u met South African Airways of British Airways/ Comair van Johannesburg naar Livingstone, Victoria Falls of Windhoek. Door deze extra vlucht vallen de ticket toeslagen ongeveer € 100 per ticket hoger uit.

Uiteraard streven we ernaar voor uw reisroute het voordeligste vliegtarief toe te passen. Dit tarief is afhankelijk van de volgende keuzes:

  • Luchtvaartmaatschappij (bijv. South African Airways)
  • Vliegroute (bijv. Amsterdam – Kaapstad / Johannesburg – Amsterdam)
  • Vliegtuigklasse (bijv. ‘economy class’)
  • Comforttoeslag (bijv. voor zitplaats met meer beenruimte)
  • Vertrekdatum en terugreisdatum
  • Beschikbaarheid (bijv. boekingsklasse ‘B’)
  • Ticketvoorwaarden (bijv. ‘non refundable’ en ‘non changeable’)

Onze verkopers zijn zeer bedreven in het zoeken naar het beste tarief voor uw reisplan. Als IATA agent kunnen we in principe alle beschikbare vluchten boeken. Op basis van uw reiswensen brengen we daarom graag voor uw reisplan een vrijblijvende offerte uit. De ticketprijzen die wij – als specialist – hanteren zijn vaak goedkoper dan die u bij de meeste internetaanbieders aantreft, maar gelden altijd in combinatie met een landarrangement.

De bijkomende kosten vormen een steeds groter deel van de ticketprijs en hebben bovendien de neiging sterk te variëren, afhankelijk van de olieprijzen, wisselkoers (usd/euro) en de politiek. De definitieve ticketprijs (incl. dus deze bijkomende kosten) wordt vastgesteld op het moment van ticket afgifte.

Ticketprijsbepaling
Op moment van offerte maken berekenen we de totale ticketprijs, dus op basis van de dan geldende belastingen, heffingen en toeslagen. Dat is dus een momentopname, de daadwerkelijke bijkomende kosten op moment van boeking of ticket afgifte kunnen dus afwijken.

Standaard berekenen we 7 weken voor vertrek opnieuw deze bijkomende ticketkosten uit. Als deze meer dan 5% afwijken (omhoog of omlaag) passen wij de totale ticketprijs aan, in het geval dat de afwijking minder dan 5% is geldt de ticketprijs zoals bij deze bij de reisboeking is vermeld.

Wij bieden een mogelijkheid aan, om deze onzekerheid over wijziging van de ticketprijs te vermijden. U dient dan bij boeking – naast de 15% aanbetaling op de reissom (volgens ANVR voorwaarden) – tevens de totale ticketprijs te voldoen. Wij zullen dan bij boeking meteen het ticket gaan printen, waardoor er geen wijzigingen meer kunnen optreden in de bijkomende ticketkosten.

Deel deze pagina!Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0Email this to someonePrint this page